Abilitatile transferabile sunt garantia succesului intr-o piata a muncii din ce in ce mai dinamica, asigurand ceea ce numim azi angajabilitate. Citeste continuarea articolului.

Abilitatile transferabile sunt garantia succesului intr-o piata a muncii din ce in ce mai dinamica, asigurand ceea ce numim azi angajabilitate. Conform unui studiu din 2015 asupra valorii abilitatilor transferabile*, persoanele care schimba angajatorul beneficiaza, in genere, de un salariu superior celor care raman in aceeasi companie. Mai mult de atat, dintre angajatii mobili, cei care schimba nu doar firma, ci si domeniul, se bucura de cresteri ale remuneratiei semnificativ mai mari decat cele primite de lucratorii care se muta in interiorul aceluiasi sector.

Motivul? Cercetarea mentionata priveste domeniul bancar, considerat in lumina rezultatelor drept un important furnizor de abilitati transferabile pentru intreaga economie. Ei bine, si recrutarea se poate lauda cu aceleasi virtuti!

Stiai ca a fi recrutor inseamna a avea cate un pic din alte zeci de profesii? Iar abilitatile presupuse de aceasta profesie sunt transferabile in dublu sens? Simplu si complicat in acelasi timp! Poti intra pe taramul recrutarii fara nicio experienta specifica prealabila, detinand in schimb o bogatie de talente native si competente pe care ti le-ai dezvoltat in alte joburi si domenii si, invers, poti iesi din recrutare catre alte zari inarmat cu la fel de multe abilitati transferabile. Sa exploram seria lor:

1.      Abilitati de vanzare

O buna parte din procesul de recrutare este vanzare: si daca aici va ganditi la obtinerea pozitiilor vacante de la clienti (interni sau externi), tineti cont ca recrutarea mai implica cel putin inca alte doua cicluri de vanzare: vanzarea catre candidati a oportunitatii de lucru, dar si a brandului de angajator (candidatul este privit si el drept un client) si, in fine, aducerea fata in fata a celor doua parti si realizarea plasamentului propriu-zis.

Pe o piata a muncii condusa de candidati, recrutorul trebuie sa porneasca la drum cu o mentalitate de vanator (nu degeaba i se mai spune headhunter) si sa isi puna la bataie intreg arsenalul de metode pentru a genera leaduri puternice si apoi pentru a castiga interesul candidatului fata de pozitia si compania promovata.

  1. Cunostinte de marketing

La temelia vanzarii sta marketingul. Orice recrutor care se respecta va sti sa-si promoveze serviciile si expertiza catre clienti si candidati deopotriva, exploatand resursele generoase furnizate de spatiul digital si in special social media. O importanta aparte o are aici cladirea angajamentului candidatilor – activi si pasivi, strategie cu bataie lunga, ce presupune campanii de marketing, continut tintit (pornind chiar de la formularea anunturilor de recrutare), indemn la actiune, follow-up regulat.

3.      Calitati de „matchmaker”

Sau de bun petitor. Sourcingul seamana cu demersurile de cautare a unui eventual partener de viata, interviurile de angajare sunt un fel de „blind dates”, iar recrutorul este intermediarul intre cei doi viitori parteneri. Prin urmare, trebuie sa detina o cunoastere solida a pietei si sa fie primul care sa identifice diversele compatibilitati si oportunitati de plasare inaintea clientilor, a candidatilor si, fireste, inaintea concurentei.

4.      Abilitati de comunicare si relationare

Un recrutor are de-a face in munca sa cu o extraordinara diversitate umana, iar, dintre cei pe care ii intalneste zi de zi, multi nu vor fi doar simpli pasageri, ci oameni cu o anumita valoare actuala sau potentiala pentru companii. Prin urmare, specialistul in recrutare nu trebuie sa fie doar un bun comunicator ad hoc, ci sa aiba si capacitatea de a construi si cultiva relatii. Pornind de la etapa de sourcing si trecand prin interviuri, recrutorul nu se va multumi sa urmeze un scenariu, ci va sti sa angajeze conversatii consistente, autentice si memorabile pentru candidati; ulterior se va preocupa activ de follow-up si, in fine, va mentine legaturile prin variile mijloacele de comunicare, tintind la fidelizare.

  1. Abilitati de ascultare

Richard Branson marturisea, intr-o postare pe LinkedIn, ca cei mai de success antreprenori pe care ii cunoaste au in comun darul ascultarii. Lucru perfect valabil si pentru un consultant in recrutare – el trebuie sa stie mai intai sa asculte si apoi sa vorbeasca. Ascultarea activa e indispensabila pentru intelegerea exacta a nevoilor specifice fiecarei parti: client si candidat. O viziune corecta asupra acestor nevoi pregateste si decizia de angajare corecta.

  1. Capacitate de gestionare a timpului

Fara doar si poate, in recrutare timpul este extrem de pretios. Telefoane, emailuri, InMailuri, inalniri peste intalniri cu clientii si candidatii, raspunsuri prompte pentru a nu-i rata pe candidatii-cheie, multiple proiecte in derulare, termene naucitoare precum in cazul misiunilor de munca temporara si o doza sanatoasa de imprevizibil – pozitii sunt puse dintr-odata in asteptare sau candidatul caruia i-ai dedicat saptamani la rand si te-a convins ca el e omul potrivit se razgandeste pe ultima suta de metri.

  1. Competente IT

Lumea recrutarii a fost si ea invadata de tehnologie, iar un recrutor de succes al zilelor noastre va fi mereu la curent cu ultimele tendinte in materie de ATS, softuri, platforme de recrutare si, mai nou, inteligenta artificiala. Gratie acesteia din urma, in cateva decenii vom face cunostinta cu Recrutorul augmentat, personaj care va reusi combinatia perfecta dintre competentele umane si puterea AI, pentru o maxima eficienta a procesului de selectie.

  1. Gandire analitica, clarviziune

Cum s-ar potrivi un candidat in schema organizatiei, chiar si atunci cand nu exista posturi imediat disponibile, ce valoarea ar putea aduce? Ce alte surse de recrutare sunt posibile? Si incotro evolueaza piata muncii, ce joburi noi se profileaza? Iata cateva intrebari la care trebuie sa raspunda in permanenta un recrutor. Tot specialistul in recrutare trebuie sa fie capabil sa analizeze si sa inteleaga o varietate de date (date financiare, indicatori de performanta), pentru ca mai apoi sa le aplice sistematic pentru a-si optimiza procesele.

  1. Cunostinte de business si simt al afacerilor

Un consultant in recrutare nu se va limita la o relatie superficiala cu managerul angajator, ci va avea nevoie sa inteleaga mersul intregii afaceri, conjuctura de piata, pentru a identifica locul potrivit al fiecarui candidat in structura companiei; sa stie sa isi alinieze demersurile de recrutare cu strategia generala de management al talentelor. Cu atat mai importanta devine aceasta competenta in cazul expertilor in executive search. Si, bineinteles, recrutorul trebuie sa cunoasca bine specificul fiecarei pozitii promovate, stilul de leadership, oportunitatile de evolutie profesionala, spre a-i prezenta candidatului un tablou realist.

  1. Abilitati de rezolvare a problemelor

Gradul de impredictibilitate pe care il implica profesia de recrutor cere talentul si stiinta de a rezolva diversele probleme care se pot ivi, de multe ori contra timp. Candidatii nu mai apar la interviuri, se razgandesc pe ultima suta de metri, clientul iti spune ca deja a gasit pe altcineva, un proiect se prelungeste peste asteptari. Pentru unele tipuri de situatii aplici deja experienta, altele insa nu vor semana deloc cu ce stii. Ce solutii vei gasi?

  1. Spirit de investigatie

Agentul de recrutare e si un fel de agent de investigatie, care are multe mistere de descoperit, de la identificarea si monitorizarea prezentei online a candidatilor vizati, la fina observare a comportamentului acestora in timpul interviurilor si, in sfarsit, la verificarile concrete de background.

  1. Abilitati de lucru in echipa

Recrutorii buni au spirit de echipa – pentru ca, la un moment dat, se vor afla in postura de a colabora strans cu colegii lor, de pilda in incercarea de a gasi candidatul potrivit pentru o functie critica din cadrul companiei, sau vor trebui sa isi asume rolul de lider al unei echipe de recrutare. Si tot ei isi vor ajuta coechiperii juniori sa prinda tainele profesiei.

  1. Putere de influentare

Ne referim aici nu la simpla abilitate de vanzare, ci la capacitatea de a influenta viziunea celuilalt si, uneori, chiar de a-i provoca mentalitatea. Conform unui studiu din 2014 realizat de Elite Recruitment Network**, principala competenta asteptata de la un recrutor dar, din pacate, si cea mai rar intalnita, este tocmai abilitatea de a provoca mentalitatea clientului – sugerandu-i abordari mai putin conformiste, in definitiv, deschizandu-i ochii asupra noilor realitati ale pietei.

Ce optiuni de cariera are un recrutor care s-ar gandi la un moment dat sa experimenteze ceva nou? Lista e lunga, iata numai cateva idei: consilier de cariera, specialist in relatii publice, manager de cont, ofiter de credite, organizator de evenimente, agent imobiliar sau, de ce nu, chiar agent al serviciilor de informatii!

Usor de patruns, usor de iesit din domeniul recrutarii catre alte directii – gratie abilitatilor transferabile. Pe acestea le ai deja si tot ce iti mai trebuie e un curs de recrutor! Nu mai sta pe ganduri si inscrie-te la programul de formare cu certificare ANC: „Specialist in Recrutare”

*The Value of Transferable Skills, Francesca Sgobbi si Fatima Suleman, Scottish Journal of Political Economy

**The Skills Recruiters Lack the Most, James Osborne